Ratujmy braci Schiller, majstrów malarskich

Przestraszyłem się. Najnormalniej w świecie przeraziłem gdy wszedłem dzisiaj na ulicę Browarną tuż koło Rynku Nowomiejskiego. Dookoła festyn, radosne świętowanie "Śniadania na Trawie". Wszystko OK, ale spojrzałem na mój ukochany, towarzyszący mi już czwartą dekadę napis "Bracia  Schiller - majstrowie malarscy", z dumnie widniejącą datą założenia owegoż zakładu "1899". Czyli 114 lat. Ale przeraziłem się, bo ten zabytek naszej współczesnej kultury właśnie zniszczono.
zniszczony, 114-letni napis na Browarnej, stan na dziś - 8 czerwca 2013

Napis znajduje się na kamienicy z numerem, o ile pamiętam, "9". Przedstawia szacowny warsztat "Majstrów malarskich - Braci Schiller". Kamienica nie była najwyraźniej remontowana od jego powstania. Teraz zapewne, jak to się często dzieje, ktoś dostał 1/4 domu na własność i "odremontował" swój "pion". Przy okazji
zamalował, czyli de facto zniszczył zabytkowy napis. Być może to samowola, być może tylko bezmyślność, ale napis w tak dużej części jeszcze pozostał, że da się go uratować. Tylko trzeba chcieć.


rzeczone napisy
napis na Browarnej, stan w 2003 roku

Toruń ma wiele podobnych napisów,które znikają jeden po drugim. Jest wiele urzędów i instytucji które mogą uratować napis "Braci Schiller" jedną decyzją. Nawet już w poniedziałek rano. Chociażby pani konserwator miejska. Zwracam się z prośbą - zróbcie to. To nic, że to napis z warsztatu. To nic że to nie gotyk. Ale to tradycja mająca 114 lat. Pałac Kultury w Warszawie powstał w 1955 i już jest zabytkiem. Szyld Braci Schiller miał wtedy już 56 lat! Poakaliśmy już raz, podczas Tofifest , że umiemy jako społecznośc Torunia ratować nasze współczesne dziedzictwo - uratowaliśmy - festiwal Tofifest wraz z Ryśkiem Krukiem i jego Lokalną Organizacją Turystyczną legendarnego fiata 125p, który "wystąpił" w filmie o najstarszym toruńskim taksówkarzu, panu Henryku Janickim.

reklama "Berliner Weisse" na rogu Mostu Paulińskiego i Strumykowej. Jeszcze widoczna...


"Diabły" wyryte w tynku w XV wieku u wejścia do kościoła św. Jakuba

Jeżeli nie zaczniemy szanować dziedzictwa współczesności, nawet tego wydawałoby się "mało zabytkowego", to niedługo do ochrony pozostaną nam jedynie takie napisy jak ten poniżej.

Obsługiwane przez usługę Blogger.